(0515) 56 98 21 info@vanderwalmotoren.nl

Column Nick Enghardt: Vingertje in de dijk

Column Nick Enghardt: Vingertje in de dijk

Blijkbaar is de motorfiets van de gemiddelde Nederlandse
motorrijder in concoursstaat. Tenminste, met dat argument ging driekwart van de
motorrijders er met twee gestrekte benen in na het nieuws dat in België een
motor-APK ingevoerd wordt vanaf 2022. Nederland gaat er echt niet aan ontkomen;
ook wij gaan eraan – aan de motor-APK, welteverstaan. Alleen waarom is iedereen
dan toch zo boos?

Bij onze zuiderburen vergat de regering even de alternatieven op tijd aan te bieden die de EU wilde zien om een motor-APK vanaf 2022 af te wenden. Bij verstek komt die APK er dus en Belgische kameraden, ik voel jullie pijn en ik voel jullie angst.

Motor-APK – Het is onzin en het is geldklopperij

In Nederland heeft onze minister voor Infrastructuur en
Waterstaat, Cora van Nieuwenhuizen, als een ware Hansje Brinker haar vinger in
de dijk gestoken. Met als alternatief het Actieplan Verbetering
Verkeersveiligheid Motorrijders (AVVM) houdt zij eigenhandig de motor-APK aan
de andere kant van haar dijk. De minister houdt strijdbaar de schijn op dat dit
AVVM een ferme vinger in een stevige dijk is. Dat is het niet; het is een
flinterdun relaas dat iedereen met een beetje verstand van motorfietsen en
motorrijden met zijn gulp dicht omver pist. Dat vingertje prikt in een dijk zo
groot als een drassig molshoopje. Als dat nou de motor-APK moet tegenhouden… Maar
ja, de minister krijgt de handen er desondanks mee op elkaar. Motorrijders
willen immers helemaal geen APK en de Nederlandse motorfiets hoeft er ook geen
– het is onzin en het is geldklopperij. Vraag het, en elke motorrijder zal je
vakkundig om de oren slaan met het argument dat ongevallen van motorrijders in
slechts één procent van de gevallen te wijten is aan technische mankementen.
Een motorrijder is geen automobilist; een motorrijder is zich bewust van de
gevaren en bovenal zorgt de motorrijder ervoor dat zijn motorfiets altijd in
feilloze staat is.

Maar, wat is het probleem dan? Als je motor technisch
toch zo goed op orde is… Een APK voor de auto kost je een paar tientjes – voor
een motorfiets zal dit niet anders zijn – en als die auto volledig goedgekeurd wordt,
betaal je niets meer dan enkel het keuren. Aangezien onze motoren blijkbaar
allemaal zo perfect in orde zijn, worden ze waarschijnlijk stuk voor stuk
goedgekeurd. Alleen al de schriftelijke bevestiging dat hij technisch top voor
elkaar is, is je toch wel die paar tientjes waard? Combineer het met een
beurtje en de keuring is wellicht zelfs voor niks.

Misschien is het vooral tijd dat de Nederlandse motorrijder zichzelf eens een spiegel voorhoudt en een rondje om zijn motorfiets loopt. Wanneer is jouw remvloeistof voor het laatst vervangen, wat is de DOT-code van jouw banden en hoe dun mogen jouw remschijven eigenlijk worden? Weet jij het, dan heb je waarschijnlijk niks te vrezen. Ik weet het van de mijne – van alle vijf –, maar ben desondanks angstig voor die immer op handen zijnde motor-APK. Kan er alleen moeilijk boos om worden. Op mezelf en het constante, nooit aflatende gepruts aan mijn motoren, des te meer…

Tekst: Nick Enghardt

Het bericht Column Nick Enghardt: Vingertje in de dijk verscheen eerst op Motor.NL.

%d bloggers liken dit: