(0515) 56 98 21 info@vanderwalmotoren.nl

Dit zijn de 2020 Yamaha YZF-R1M en YZF-R1!

Dit zijn de 2020 Yamaha YZF-R1M en YZF-R1!

Dat ‘ie zou komen, wisten we al en sinds vannacht weten we er alles van, want op Laguna Seca werden de nieuwe YZF-R1M en YZF-R1 gepresenteerd, door onder andere Michael van der Mark. Het eerste dat opvalt aan de nieuwe Yamaha is het nieuwe kuipwerk. De aerodynamische efficiëntie wordt hierdoor met meer dan vijf procent verhoogd, waardoor de prestaties bij hoge snelheden aanzienlijk toenemen aldus Yamaha. Het kuipwerk is verder, voor extra stevigheid, voorzien van een nieuw aluminium luchtkanaal achter de voorkuip en het onderste deel van de kuip dat het uitlaatsysteem afdekt, is nu gemaakt van hoogwaardig en lichtgewicht titanium.

Euro 5

Dan snel door naar het crossplane-motorblok, met nog steeds 200 pk, dat uiteraard klaargemaakt moest worden voor Euro5. Maar dat is niet het enige. De prestaties bij hoge toerentallen zijn verder verfijnd door nieuw ontworpen vingervormige tuimelaars en nieuwe nokprofielen. Die moeten zorgen voor een geoptimaliseerde kleplichthoogte en een stabielere klepopening en klepsluiting bij hoge toerentallen, wat op zijn beurt weer zorgt voor een soepelere en efficiëntere werking van de motor.

Verbrandingsstabiliteit

Een van de belangrijkste veranderingen is volgens Yamaha de nieuw ontworpen inlaatconstructie met een nieuw ontworpen cilinderkop en verplaatste injectoren die de motorprestaties optimaliseren. De gaskleppen zijn dichter bij de verbrandingskamers geplaatst om het inlaatvolume te verlagen voor een betere verbrandingsstabiliteit en een grotere efficiëntie. De nieuwe Bosch injectoren zijn nu voor de gasklep (diameter 45 mm) geplaatst, in plaats van erachter. Om een grotere verbrandingsefficiëntie te bevorderen injecteren de nieuwe 10-gaats injectoren de brandstof nu met een sproeihoek van 21,5 graden.

Katalysatoren

Verdere verbeteringen zijn onder meer een nieuw ontworpen uitlaatsysteem met in totaal vier katalysatoren, waarvan één paar zich voor de balanspot bevindt en het andere paar erachter. Zowel de uitlaatdemper als het hitteschild zijn voorzien van extra geluidsverminderende maatregelen. Voor een grotere efficiëntie en minder vermogensverlies, is de smering van de krukaslagers aangepast. De oliepomp maakt gebruik van een 10% compactere rotor. Andere wijzigingen zijn onder andere oliekanalen met een gewijzigde afmeting in het carter om de oliedruk te optimaliseren en nieuw ontworpen sproeiers om de zuiger te koelen.

APSG

De Yamaha Chip Controlled Throttle (YCC-T), voor de aansturing van de gaskleppen, wordt ook in 2020 gebruikt. Voor een beter gasgevoel en lager gewicht is de YZF-R1 nu voorzien van een nieuw Accelerator Position Sensor Grip systeem (APSG) met een magneet en een sensor die signalen naar de YCC-T stuurt. Om het intuïtieve gevoel van een conventionele draaigasgreep te behouden, is het nieuwe APSG systeem voorzien van een veer, geleider en tandwiel die een natuurlijk en progressief gevoel moeten geven.

ABS-functies

Ook op elektronica is er nieuws te melden. Met het nieuwe remregelsysteem kunnen rijders een van de twee ABS-functies kiezen (BC1 of BC2) die het beste past bij hun persoonlijke voorkeur of rijomstandigheden. De BC1-modus heeft een vast geprogrammeerd gevoeligheidsniveau voor het ABS, terwijl de BC2 modus een flexibele ABS gevoeligheid heeft die afhankelijk is van de hellingshoek en de positie van de machine. Een andere nieuwe toevoeging is het Engine Brake Management (EBM). Een systeem dat rijder de mogelijkheid biedt om te kiezen uit drie verschillende motorremniveaus: hoog, gemiddeld, laag.

Launch Control Systeem

Het Launch Control Systeem (LCS) van de YZF-R1 moet verder meer controle tijdens de starts van bijvoorbeeld een wedstrijd geven. Voor 2020 is de LCS1 modus aangepast om geactiveerd te worden bij 9.000 tpm met een gasklepopening van 41 graden. Als laatste; de Kayaba upside-down voorvork heeft een aangepaste binnenconstructie, samen met een aangepaste stuurdemper en anders afgestelde achterschokdemper.

De R1 wordt leverbaar in Yamaha Blue en Tech Black en staat vanaf september in de showroom voor een nu nog onbekende prijs.

YZF-R1M

Dan de YZF-R1M. Naast alle bovenstaande wijzigingen aan de YZF-R1 heeft deze Yamaha natuurlijk iets extra’s. Zoals het Öhlins Electronic Racing Suspension (ERS). Deze is voorzien van een kleine, geïntegreerde gascilinder. Door 0,6 Mpa interne druk uit te oefenen, vermindert het de vorming van luchtbellen in de voorvorkolie. Dit wordt veroorzaakt door een negatieve druk, die optreedt bij de uitgaande demping.

Apps

Ook nieuw is het lichtgewicht carbon zitje en een aantal speciaal ontwikkelde apps voor deze motor. Met de YRC Setting app kunnen YZF-R1M gebruikers hun eigen persoonlijke rijmodi creëren. De Y-TRAC is de app van Yamaha voor telemetrieregistratie en -analyse. De R1M wordt leverbaar in Silver Blu Carbon – BWM2/Carbon. Yamaha zal speciaal voor de YZF-R1M een online reserveringssysteem openstellen. Het online reserveringssysteem gaat live op donderdag 25 juli 2019. Meer informatie volgt binnenkort.

Het bericht Dit zijn de 2020 Yamaha YZF-R1M en YZF-R1! verscheen eerst op Motor.nl.

%d bloggers liken dit: