(0515) 56 98 21 info@vanderwalmotoren.nl

Harley-Davidson schrapt ‘More Roads to Harley’

Harley-Davidson schrapt ‘More Roads to Harley’

Het is geen geheim dat de laatste jaren voor Amerika’s grootste motorfabrikant vrij tumultueus zijn geweest. De verkoop in de USA daalt net als de beurswaarde en de vergrijzing van Harley-eigenaren neemt toe. Harley-Davidson heeft heel snel nieuw bloed nodig en jonge mensen met een gevulde bankrekening.

Een paar jaar geleden onthulde Matt Levatich, voormalig CEO van Harley-Davidson, de nieuwe wereld voor Harley. Binnen een decennium tientallen nieuwe modellen in de traditionele segmenten, elektrische motoren en modellen voor nieuwe segmenten als het avontuur en nakeds. Binnen een paar jaar werd alles anders. Er woedde een meningsverschil in de directiekamer, Matt Levatich ging en Jochen Zeits kwam voorlopig. En die draait de hard bevochten strategie van Levatich vakkundig de nek om. De toekomst van Harley-Davidson moet simpeler.

Interim CEO Jochen Zeits heeft zijn eerste publieke verklaring afgelegd sinds hij het roer overnam van Levatich. Daarin zet hij zijn vijfjarenplan voor Harley-Davidson uiteen, een strategie die het bedrijf moet laten slagen.

Wat is de nieuwe Harley-Davidson strategie?

  • Versterking van de kernkwaliteiten en een beter evenwicht in de uitbreiding naar nieuwe segementen.
  • Prioriteit geven aan de markten die er echt toe doen
  • Heroverweging productlanceringen en simpeler product line up voor maximale impact
  • Optimaal uitnutten van onderdelen-, accessoires- en merchandiseverkoop
  • Aanpassen en in kaart brengen van organisatiestructuur, kostenstructuur en het bedrijfsmodel teneinde de complexiteit te verminderen en de efficiëntie te verhogen. Doel: stabiliteit en succes voor Harley-Davidson

De meeste punten zijn typisch van die directiedingetjes om de boel eens flink op te schudden. Interessante is het eerste punt: versterking van de kernkwaliteiten

Dat leest alsof Zeits het gevoel heeft dat de uitbreiding in de afgelopen jaren van Harley-Davidson veel te snel zijn gegaan. Zeits twijfelt sterk aan het Beloofde Land van Levatich en keert liever terug naar de veilige basis die Harley-Davidson zo goed kent: cruisers verkopen in de USA, nog altijd het land waar Harley de bulk van z’n omzet verdient. Het tweede punt betekent waarschijnlijk het einde voor de VR1000 Cafe Racer concept…

Het derde punt ‘Heroverweging productlanceringen en product line up’, gaat waarschijnlijk – hopen we – over de op stapel staande Pan America en Bronx-modellen. Blijft H-D vasthouden aan die programma’s met inbegrip van de LiveWire?

Als je fan bent van de Harley-Davidson-modellen van vroeger, kan het nieuws je als muziek in de oren klinken. Aan de andere kant hadden wij graag gezien hoe de ambitieuze plannen op termijn hadden uitgepakt. Maar als er spreekt voor het vijfjarenplan van Jochen Zeits: na de aankondiging steeg de beurskoers. Laten we hopen dat de komende jaren de verkoop van Harley’s deze trend ook zal volgen.

Het bericht Harley-Davidson schrapt ‘More Roads to Harley’ verscheen eerst op Motor.NL.

%d bloggers liken dit: