(0515) 56 98 21 info@vanderwalmotoren.nl

‘Motor heeft de toekomst na coronacrisis’

‘Motor heeft de toekomst na coronacrisis’

De motor, of in elk geval de gemotoriseerde tweewieler, heeft na de coronacrisis de toekomst en zal een stuk grotere rol spelen in het verkeer in de anderhalvemetersamenleving. Dat stelt Dolf Willigers, secretaris-generaal van FEMA, de federatie voor Europese motorrijders.

Brommers, scooters, e-bikes en motoren: we zullen ze als het
ergste van de coronapandemie achter de rug is en de steden weer opengaan een
stuk meer in het straatbeeld zien, schrijft Willigers in een blog op de
FEMA-website. Zowel om goederen als personen te vervoeren als voor tourisme.

OV in de knel

Een belangrijke reden hiervoor, denkt Willigers, is dat het openbaar vervoer een tik zal oplopen door de coronacrisis en in zijn ogen weinig geschikt is voor de te verwachten nog langdurig van kracht zijnde anderhalvemetersamenleving. “Het is immers moeilijk anderhalve meter afstand te houden in het openbaar vervoer.” De capaciteit zal dus afnemen. “Terwijl een andere vraag is of openbaar vervoer wel betaalbaar blijft, want in veel landen wordt het nu al hevig gesubsidieerd.”

Stedelijk ruimtegebrek

De andere belangrijke reden is, kortgezegd, ruimte. Met minder OV-gebruik, resteren in Willigers’ gedachtegang voor kortere afstanden de fiets, scooter, brommer en benenwagen, en voor langere reizen de auto en motor. Maar daar wringt volgens hem de schoen.

Steden zullen immers meer ruimte moeten bieden aan het
toegenomen aantal voetgangers en fietsers, die onderling ook nog eens
anderhalve meter afstand moeten houden. Dat zal volgens Willigers ten koste
gaan van de ruimte voor auto’s, al verwacht hij tegelijkertijd juist méér
autoverkeer vanwege de mindere OV-mogelijkheden en hoe social distancing
carpoolen compliceert. Zo dreigt, waarschuwt Willigers, rondom autoverkeer een
verergering van de problemen die we kennen van voor de coronacrisis: “De files,
parkeerproblemen en luchtvervuiling zullen toenemen.”

De toekomst is voor tweewielers

De oplossing, volgens Willigers? “Mensen die langere afstanden moeten afleggen, zullen voor (idealiter elektrische) gemotoriseerde tweewielers kiezen. Daarmee kun je zowel korte als langere afstanden afleggen én de benodigde onderlinge afstand houden.” Een bijkomend voordeel: tweewielers nemen minder ruimte in en zijn minder vervuilend dan vierwielers.

Als er weer vrij(er) gereisd kan worden, ziet Willigers deze
switch naar tweewielers dus wel gebeuren. “Stadsbesturen en
verkeersautoriteiten moeten daarop inspelen”, pleit hij. Door de infrastructuur
van wegen aan te passen, maar ook door bijvoorbeeld laadpunten te plaatsen voor
elektrische tweewielers. “Voor zowel persoonlijk vervoer als deels voor
goederen transport, zullen motorische tweewielers de logische keuze zijn.”

Het bericht ‘Motor heeft de toekomst na coronacrisis’ verscheen eerst op Motor.NL.

%d bloggers liken dit: