(0515) 56 98 21 info@vanderwalmotoren.nl

Tips van onze testredacteuren voor motorrijden in de regen

Tips van onze testredacteuren voor motorrijden in de regen

Het ruikt hier muf, op de redactie! De oorzaak zit ‘m in de natte regen- en motorpakken die onze testredacteuren hebben uithangen. Droog is het deze week nauwelijks en de komende week belooft het niet beter te worden. Maar dat betekent natuurlijk niet dat je niet op de motor kunt rijden. Omdat dat nou eenmaal niet voor iedereen gesneden koek is, doen we hier op de redactie een vragenrondje bij onze testredacteuren die het hele jaar niets anders doen dan motoren testen. Weer of geen weer!

Ad van de Wiel: ‘Kijken!’

‘Kijken is altijd belangrijk op de motor, maar deze weken nog belangrijker. En dan heb ik het vooral over vooruit kijken. Het werkt averechts als je vlak voor je voorband tuurt, je moet mogelijk gladde plekken al ruim van tevoren zien. Door ruim voor de bocht al gezien te hebben hoe die bocht er bij ligt, kun je vanzelf een vloeiende lijn inzetten. Zou je dit niet doen, dan maak je als het ware bochten in bochten. Op deze manier kun je ook op tijd remmen, als de bocht er echt slecht bij ligt. Moet je dit doen ín de bocht, omdat je vlak voor je wiel kijkt, dan wordt het knap lastig op nat asfalt.’

‘Mag ik hier nog even bij op merken dat je natuurlijk ook met een mooi trekkende motor door de bocht moet? Als je een heel klein beetje accelereert, luistert je motor veel beter.’

Tom van Appeldoorn: ‘Ontspan’

En als je dan écht ontspannen bent… Foto: Jowin Boerboom.

‘Probeer te rijden alsof het niet regent. Nee, ik bedoel natuurlijk niet dat je die ene lekkere afrit op dezelfde snelheid moet nemen, maar onstpan! Doe maar alsof je de regen niet voelt. Verkramp niet, blijf soepel op die motor zitten en je zult zien dat regenrijden helemaal niet zo moeilijk is.’
‘Natuurlijk lukt dat niet of nauwelijks als je je kleding niet op orde hebt. Wel eens ontspannen gebleven terwijl er een waterstraaltje je onderbroek binnenloopt? Dat gaat natuurlijk niet. Het klinkt te logisch, maar ik zeg het toch maar: zorg voor een goed motorpak of regenpak. Kies je voor dat laatste, trek die dan op tijd aan en niet zoals ik dat te vaak heb gedaan: als je eigenlijk al te nat bent.’

Nick Enghardt: ‘Zorg voor je materiaal’

‘De overheid hanteert niet voor niets bepaalde normen qua profieldiepte voor je banden. Heb je je motor goed voor elkaar, dan weet je zeker dat ie zonder problemen door de regen kan. Je banden zijn daarin het belangrijkst. Het profiel moet voldoende zijn en de band moet er over het algemeen goed uitzien. Is de band bijvoorbeeld oud en uitgedroogd, dan mis je flexibiliteit in het rubber waaraan diep profiel niets gaat bijdragen.’
‘Dit gaat natuurlijk verder dan banden. De algehele staat van je motor werkt louterend in je bovenkamer. Hapt je voorrem? Of doet je achterrem het nauwelijks? Juist in de regen komt dit allemaal een stukje nauwer. Zorg dat je de boel voor elkaar hebt, dat vormt eigenlijk de basis waarop je de tips van de andere redacteuren kunt uitvoeren.’

Jaap van der Sar: ‘Afstand houden’

‘Met kijken en ontspannen ben ik het helemaal eens, maar voordat ik daar aan toe kom, hou ik extra afstand. Als het nat is merk ik eigenlijk pas hoe dicht ik doorgaans op m’n voorganger zit. Dat is sowieso onverstandig, maar in de regen helemaal. Want hoe wil je vooruit kijken als je geen vrij baan hebt? Daarom laat ik altijd een overdreven gat vallen. Dat maakt dat ik de weg gevoelsmatig voor mezelf heb en zo heb ik nooit last van onvoorziene omstandigheden.’

Eddie de Vries: ‘Knieën tegen de tank’

‘Contact met de motor is altijd belangrijk als je aan het sturen bent. Zoveel mogelijk contactpunten zorgen er ongemerkt voor dat je bovenkamer veel beter kan analyseren welke bewegingen de motor maakt. Daarbij zijn de knieën tegen de tank in de regen voor mij cruciaal. Je voelt de motor dan uitstekend en hebt plots niet meer het idee op eieren te rijden. Dat heb je wel als je je benen meer naar buiten steekt, plots voelt het dan alsof je op een ijsbaan rijdt.’
‘Waaraan ik graag nog even het belang van de achterrem toevoeg. Die achterrem is sowieso een onderschatte factor van belang voor motorrijders. Leer je die achterrem aan, ook als het droog is! Die verkort je remweg drastisch en zorgt voor stabiliteit. In de regen levert dat dubbel voordeel op. Als je dan alleen met je voorrem remt, en dan ook nog zonder ABS, is dat vragen om problemen. Totaal onnodige problemen.’

Tot slot een citaat van Michael van der Mark, die we enkel aan de echte circuit-helden kunnen aanbevelen: ‘Mijn pa zei altijd een donker vizier te gebruiken, dan zie je het gevaar tenminste niet!’

 

Het bericht Tips van onze testredacteuren voor motorrijden in de regen verscheen eerst op MotorNL.

%d bloggers liken dit: