(0515) 56 98 21 info@vanderwalmotoren.nl

Trammelant in gebruikte-motor-land

Trammelant in gebruikte-motor-land

Dit premium artikel word je aangeboden door MotorNL:

‘De papiermolen compleet hebben is de manier om oplichting voor te zijn.’

Fraai was het beeld niet dat het tv-programma Tros Opgelicht schetste van de handel in gebruikte motoren. Fraude en gesjoemel zijn er volgens het consumentenprogramma aan de orde van de dag. Is het echt zo erg en wat kunnen we er aan doen?

De frustratie knalde van het bericht in onze mailbox: ‘Laat
me alsjeblieft een positief tegengeluid geven op Tros Opgelicht!’ Kevin Stoop
van Keri Motoren in Opmeer gaat het aan het hart dat de uitzending de illusie
wekt dat zeker de helft van de motorhandelaren boeven zijn. ‘De Tros heeft
anderhalf uur beeld geschoten en na wat handig knip- en plakwerk bleef daarvan
een paar minuten over. Op de MOTORbeurs Utrecht hebben ze bewust een paar tweedehands
kneusjes uitgezocht, maar het item wordt geen moment gestaafd met feiten.’

Het blijft inderdaad pijnlijk dat maar een ding van de uitzending blijft hangen: ‘Dat er met zestig à zeventig procent van de gebruikte motoren is gerommeld.’ Dat er soms wordt gerommeld, ontkent Stoop niet. Wat het nog zorgelijker maakt, is dat een particulier dat heel lastig kan ontdekken. Zelfs voor een professional als Stoop is het lastig. ‘De papiermolen compleet hebben is de manier om oplichting voor te zijn, maar Nederlandse motoren hebben vaak geen boekjes. Het leeft hier gewoon niet.’ Stoop importeert zijn motoren daarom veelal uit Engeland. ‘Bij een Britse motor zit meestal een overzicht van werkzaamheden en onderhoud, vastgelegd in het onderhoudsboekje. De kentekenpapieren leren me wanneer de motor is geregistreerd, wie de vorige eigenaren zijn geweest. Het gereden aantal kilometers is grotendeels te herleiden. Na drie jaar moet een Britse motor naar de MOT (APK, red.) en dat levert wederom een kilometerregistratie en dergelijke op. Nederland is zo’n beetje het enige Europese land dat niets tot weinig op papier heeft. Daarom juich ik een apk-keuring toe. Het verbaast me dat een Bovag zich hier niet veel meer voor inzet. Apk is overigens geen vorm van geldklopperij. Het kost je eerder geld als er geen apk voor motoren komt. We hadden hier laatst een Honda CBR600 met valschade. Dat ding stond nog op veertien jaar oude banden, natuurlijk gaat het dan mis.’

‘Dit gaat nog jaren duren’ – Erik van Lent

‘Van mijn uitspraken neem ik niets terug. Sterker nog: ik
roep al jaren dat er bij zestig à zeventig procent van de tweedehands verkopen is
gerommeld met de kilometerstand. Dit klinkt niet positief en dat spijt me, maar
het is wel zo. De goede bedrijven lijden nu nog onder de slechte en hopelijk is
de uitzending het startpunt van een ommekeer. Verschillende onderzoeken en
databases leren me dat er veel mis is. Bij Duitse auto’s klopte een paar jaar
terug bij twee derde iets niet. Als het bij auto’s in Duitsland gebeurt, gebeurt
het ook bij Hollandse motoren. Mijn eigen keuringen tonen ook aan dat de
kilometerstand zeer geregeld niet klopt. De modernste techniek houdt gerommel
niet tegen. Er zijn genoeg kilometertellers die volgens de fabrikant niet te beïnvloeden
zijn, maar handige jongens met laptops bewijzen dagelijks het tegendeel. En er
is niet voor niets zo’n levendige handel in gebruikte kilometertellers. Het
loont de moeite. Het wordt een lang en lastig traject voordat we hier van af
zijn. Onderhoudsboekjes moeten net zoals in Duitsland en Engeland bij de
Hollandse consument gaan leven. Er zijn een paar eerste stapjes genomen door
verschillende databases aan elkaar te knopen, maar dat levert nog geen zicht op
de import uit het buitenland. De uitzending was een startschot, maar het gaat
nog jaren duren, voordat de mazen van het net zo klein worden dat er geen
motoren meer doorheen glippen waaraan gerotzooid is.’

‘Verplichting vanaf 2021’ – Tom Huyskens – BOVAG

‘Een wettelijke verplichting tot het registreren van
standen en een verder bewustzijn van de consument zullen eraan bijdragen
tellerstandfraude verder terug te dringen. Na veel politieke discussies en
uitstel, is de verwachting dat het vanaf 1 januari 2021 wel verplicht
wordt om tellerstanden voor motorfietsen te gaan registreren. Concreet betekent
dit dat er een registratie van tellerstanden van motorfietsen wordt opgezet,
waarbij registratie verplicht wordt bij overschrijving en bij bezoeken bij door
RDW erkende bedrijven voor reparatie, onderhoud en banden.’

‘Ja, maar is het haalbaar?’ – Arjan Everink – KNMV

‘De
KNMV is zeker voorstander van een kilometerregistratie, maar we hebben
twijfels over de haalbaarheid. Uiteraard wil de KNMV dat iedereen een
betrouwbare tweedehands motorfiets kan aanschaffen. Helaas zie je dat
motorfietsen in veel gevallen – anders dan bij een auto – zelf worden
onderhouden, omgebouwd worden of zelfs helemaal zelf gebouwd worden. De vraag
is hoeveel procent van dit park wel eens bij een officiële dealer komt. Is het dan
reëel om voor deze groep een heel systeem op te zetten en in te voeren?
Samenvattend is ons standpunt dus zeker een “ja”, echter daar hoort dan wel een
grote MAAR bij als het gaat om haalbaarheid.’

MAG hekelt wetteloze moeras – Hugo Pinksterboer – MAG

‘Dat je bij de koop van een gebruikte motor zonder historie en onderhoudsboekje kans loopt op een opgeknapte schadefiets en een teruggedraaide tellerstand weten we. Dat het tv-programma Opgelicht daar aandacht aan besteed, is dus geen probleem. Wel doodjammer dat presentator Jaap Jongbloed daarbij de indruk wekt dat het één grote criminele bende is, met uitspraken over “het wetteloze moeras waar je in terechtkomt als je een motor wilt kopen”. Je zou er bijna van gaan autorijden. Het enige positieve nieuws: de tellerregistratie die er voor auto’s al lang is, komt er nu ook voor motoren.’

Je las zojuist een gratis premium artikel. Wil je onbeperkt premium artikelen van MotorNL lezen? Dat kan al voor slechts €2,99 per maand!
Klik hier
Britse papieren vertellen wel het hele verhaal.
De banden zeggen veel over de ware leeftijd.
Klopt die teller? Zonder papieren onmogelijk te zeggen.

Tekst: Ad van de Wiel
Fotografie: Jacco van de Kuilen e.a.

Het bericht Trammelant in gebruikte-motor-land verscheen eerst op Motor.NL.

%d bloggers liken dit: